آموزش طراحی چهره از پر طرفدار ترین سبک های آموزش نقاشی حرفه ای است. ترسیم کردن چهره با جزئیاتی که دارد گرچه امری دشوار به نظر می رسد اما با آموزش مناسب به خوبی می توانید آن را انجام دهید. اصول اولیه طراحی چهره که باید آن را رعایت نمود.

طراحی چهره با مداد از پرطرفدار ترین سبک های نقاشی است و آن را مختص نقاشان حرفه ای می دانند درحالی که به این صورت نیست. علاقه مندان و هنرجویان برای شروع می بایست از ترسیمات ساده شروع کنند. ابتدا چهره های ساده را نقاشی کرده تا با فرم و خطوط چهره آشنا شوند. ممکن است شما با دیدن چهره های طراحی شده با مداد به سبک هایپر رئال بگویید که چگونه می توان به این صورت طراحی کرد؟ این طراحی چقدر زمان برده و چه مهارتی باید داشت تا بتوان به این صورت نقاشی کرد؟

برای پاسخ به این پرسش باید گفت که شما با تمرین و پشتکار می توانید به سرعت به این حد از توانایی برسید و به خوبی طراحی چهره با مداد را انجام دهید. صبوری کلید اصلی این کار است شما باید مراحل آموزش را به صورت مناسب و به خوبی آموزش ببینید و برای طی مراحل آموزش عجله نکنید.

انواع روش های طراحی چهره با مداد

شیوه قدیمی

در روش های قدیمی بیشتر تاکید بر تقویت دست می باشد که خیلی طاقت فرسا است. در آموزش طراحی چهره با مداد در روش های قدیمی هیچگونه دستورالعملی به هنرجویان داده نمی شد و فقط در ابتدای شروع آموزش بیشترین تاکید به تمرین های افزایش قدرت دست و تسلط به حرکت دست بوده.

شیوه جدید

در شیوه های جدید می توانند بعضی از افراد را از طریق روانشناسی با آزمایش، ریشه بی استعدادی را کشف خواهند کرد. در طراحی چهره به سبک جدید به افرادی که استعداد پایینی دارند بسیار کمک می کند چون دستورالعمل و تمرین های بسیاری خواهد دارد. در دوره ها با شیوه جدید برای هنرجویان هدف گذاری خواهد شد و آموزش طراحی سریع چهره صورت خواهد گرفت

شما می توانید با ثبت نام در دوره آموزش طراحی چهره رایگان با اصول ابتدایی کار آشنا شوید و در صورتی که علاقه مند بودید مابقی مراحل را ثبت نام کنید.

دوره طراحی چهره با مداد برای چه افرادی اصلا مناسب نیست؟

افرادی که فکر می کنند طراحی چهره یک نوع استعداد مادرزادی است. کسانی که تصور می کنند برای یک آموزش طراحی چهره ساده نیاز است که است که سال ها به کلاس رفت و تمرین کرد. افرادی که طراح هستند و از طراحی چهره ای که خیلی ساده می باشد دوری می کنند و به دنبال بهانه هستند. افرادی که طراحی چهره را حرفه ای انجام می دهند ولی قصد دارند تکنیک های دیگری چون رنگ آمیزی را آموزش ببینند.

 

آموزش طراحی چهره از روی عکس :

برای آموزش طراحی چهره از روی عکس شما باید در گام اول با ساختار اعضای صورت آشنا شوید

طراحی صورت:

در طراحی صورت با توجه به اندازه گیری سر مدل مورد نظر شروع به طراحی می کنیم. کاغذ را باید طوری تقسیم کنیم که قسمتی خالی باقی بماند و پس از آن با خطوطی افقی آن را به سه قسمت تقسیم می کنیم. برای مشخص شدن محل خطوط چشم با توجه به تناسب یک خط افقی دیگر ترسیم می کنیم. در طراحی چهره باید ابتدا خطوط را به صورت نازک و کم رنگ ترسیم نمود و پس ترسیم صحیح آن را پر رنگ می کنیم.

طراحی چشم:

پس از ترسیم فضای صورت حال نوبت ترسیم چشم می رسد. برای ترسیم دقیق بهتر است چند نمونه چشم را مشاهده کنیم و چشمان خودمان و اطرافیان ما و یا نمونه تصاویر چشم در سایت های مختلف، الگو های مناسبی هستند که می توان به مشاهده آنها پرداخت. با این کار جزئیات چشم (قسمت های داخلی چشم، پلک ها، مردمک و ) را به خوبی ببینید و بررسی کنید. چشم حالتی بیضی دارد، گوشه های آن نیز یکسان نیست. در طراحی چشم ابتدا خطوط بیرونی چشم را ترسیم می کنیم. پلک ها، مردمک و سایر قسمت های اصلی را با خطوطی کم رنگ مشخص می کنیم. پس از ترسیم اولیه چشم ها  جزئیات را به آن اضافه می کنیم. باید در نظر داشته باشید که فاصله را به صورت دقیق رعایت کنید. با سایه زنی قسمت های لازم ترسیم چشم را کامل می کنیم.

این نکته را در طراحی چشم به یاد داشته باشید که قسمت بالایی چشم و قسمت فوقانی عنبیه تیره تر می باشند و باید در سایه زدن آن دقت کرد. سایه زنی تاثیر مهمی در طراحی چشم دارد و شما با انجام صحیح و درست سایه زنی در قسمت های مشخص می توانید به خوبی از مرحله ترسیم چشم عبور کنید.

طراحی چشم

نکات مهم در طراحی چشم:

  • چشم را ابتدا به صورت مجزا ترسیم کنید. پس از تسلط در ترسیم چشم دیگر را بکشید.
  • به فاصله چشم ها از یکدیگر توجه داشته باشید و آن را خیلی پر رنگ نکشید.
  •  ابعاد را به صورت طبیعی ترسیم کنید و در ترسیم مژه ها اغرق نکنید به صورتی که حالت طبیعی داشته باشد.
  • برای نمایش چین و چروک های چشم از خط استفاده نکنید بلکه با سایه زنی به صورت کم رنگ آن را نمایش دهید.
  • می توانید در یک کاغذ مجزا چندین نمونه چشم را در حالات مختلف ترسیم کنید تا در ترسیم چشم به مهارت دست پیدا کنید.

طراحی ابرو:

·         پس از ترسیم چشم نوبت به ابرو ها می رسد. در ترسیم ابرو باید به فاصله آن از چشم و دو ابرو از یکدیگر دقت کرد. ابتدا مسیر و حالت ابرو را به صورت کم رنگ ترسیم کنید. با پهنای مداد به اندازه پهنای ابرو سایه بزنید. برای نماش مو های ابرو با نوک مداد، جهتی که مو حرکت دارد را با خطوطی واضح و حالت دار رسم کنید. توجه داشته باشید که قسمت برجسته ابرو رنگی روشن دارد و قسمت پایین تیره رنگ می باشد. در ترسیم روشنایی و تیرگی سایه با حوصله و صبوری عمل سایه زنی را انجام دهید. با تمرین می توانید به راحتی روشنایی و خطوط رویش ابرو را ترسیم کنید.

طراحی بینی:

·         مرحله بعدی طراحی بینی می باشد. این قسمت از مهم ترین نقاط در طراحی چهره می باشد و برای شروع بهتر است از شکل ساده آن در ترسیم استفاده کرد. بینی را از زوایای مختلف بررسی و به تفاوت هایی که در قسمت های مختلف وجود دارد توجه کنید. خطوط و فرم اصلی بینی (طول و پهنای تیغه ها) را با خط هایی نازک ترسیم کرده و پس از آن جزئیات را اضافه کنید. برای نمایش فاصله بین دو چشم و قسمت زیر بینی در سایه زنی از روشن کردن تیغه بین دو چشم استفاده کنید. بینی در کل به صورت برجسته می باشد و در ترسیم آن باید به سایه و نور هایی که ایجاد می کنید توجه داشته باشید. شما پس از ترسیم خطوط اصلی بینی به صورت کم رنگ و مشخص شدن فرم اصلی می توانید جزئیات را ترسیم کنید در ترسیم جزئیات سایه زنی به شکل درست اهمیت بسزایی دارد.

طراحی لب:

·         در طراحی لب فرم کلی آن اهمیت ویژه ای در تکمیل چهره دارد. با توجه به اینکه لب تنوع شکلی زیادی دارد در ترسیم باید دقت کرد. برای کسب مهارت در طراحی لب کافیست آن را در حالت های مختلف و متفاوتی چون خندیدن، صحبت کردن، باز بودن و سایر حالات ابتدا بررسی و بعد شروع به ترسیم آن نمایید. با این کار می توانید به هماهنگی در تغییر حالت میان لب و سایر اجزای صورت در طراحی دست یابید. برای اینکه موقعیت دقیق لب را پیدا کنید از وسط چشم ها یک خط عمود کنید این خط نقطه پایانی لب می باشد. موقعیت لب پایین را نیز می توان با تقسیم بندی از انتهای بینی و چانه بدست آورد. دو خط عمودی از قسمت پایینی بینی و چانه ترسیم  کنید حال در اواسط این خطوط یک خط افقی دیگر رسم کنید آن خط لب پایینی را نشان می دهد.

·         در ترسیم لب ابتدا یک بیضی با گوشه هایی تیز و بسته ترسیم کنید. توجه داشته باشید که لب پایین از لب بالایی پهن تر می باشد گرچه در بعضی موارد ممکن است هر دو به یک اندازه باشند. (این مورد خیلی کم پیش می آید) با خطوط نارک و کم رنگ فرم کلی لب را مشخص و با استفاد از سایه زنی جزئیات آن را کامل کنید. دقت داشته باشید که در سایه زنی لب بالایی کمی تیره تر از لب پایین می باشد.

طراحی لب

طراحی گوش:

·         ارتفاع گوش به اندازه بینی بوده و به موازات آن رسم می شود. برای ترسیم خطوط داخلی گوش آن را به سه قسمت تقسیم می کنیم. قسمت بالایی (حلقه خارجی گوش)، قسمت میانی (حفره گوش) و قسمت پایینی (نرمه گوش) برای نمایش جزئیات این سه قسمت از سایه زنی استفاده کنید. قسمت های عمیق را تیره رنگ نمایش دهید.

طراحی مو:

·         از مهم ترین مباحث در این سبک طراحی، نحوه ترسیم مو می باشد. ابتدا توده مویی که می خواهد ترسیم کنید را بر روی طرح مشخص کنید. پس از آن جزئیات را اضافه کنید. برای مشخص کردن مدل مو مداد را در جهت رویش مو بکشید و دقت داشته باشید که نیازی به ترسیم تک به تک مو نمی باشد.

·         مشخص کردن مدل مو نباید با خطوط تصادفی صورت گیرد بلکه باید به خطوط را صورت هدفمند و در جهت رویش ترسیم کرد. به هنرجویان تازه کار پیشنهاد می شود برای شروع چند طرح اول خود را با سایه زنی انجام دهند و برای نمایش فر های مو از ترسیم توده های بزرگ و کوچک مو استفاده کنند. حتما دقت داشته باشید در ترسیم مو از ترسیم خطوط تصادفی پرهیز کنید و تمامی خطوط را به صورت هدفمند بکشید.

اگر شما در کلاس های نقاشی شرکت نموده اید و شناخت خوبی از این هنر دارید می توانید در دوره های آموزش طراحی چهره شرکت کنید

آموزش طراحی چهره برای مبتدیان
آموزش طراحی چهره متوسطه

آموزش طراحی چهره پیشرفته
آموزش نقاشی سیاه قلم مبتدی

آموزش نقاشی سیاه قلم پیشرفته

آموزش نقاشی با رنگ اکریلیک مقدماتی

آموزش نقاشی با رنگ اکریلیک پیشرفته

منابع:

منبع 1

منبع 2